2022-
Volkswagen ID.5 er en elektrisk SUV med stor plass, og det er lett å forestille seg denne som familiebil. Vi liker det sportslige utsende coupe-formen gir bilen. Og på tross av formen på karoseriet har faktisk bilen større bagasjeromsplass enn søstermodellen ID.4.
Bilen er i likhet med ID.4 bygget på Volkswagens dedikerte elbilplattform, MEB. Og det er mange likheter mellom bilene. Interiøret er så og si identisk, og foruten formen på karosseriet ligner de også på utsiden.
Det er imidlertid noen forskjeller som vi kan merke oss:
Hele familien sitter godt i en VW ID.5. Bilen har et lavt støynivå og god plass både foran og bak. Bilen har en 40-60 splitt skiluke i baksetet for å frakte lengre gjenstander og du kan selvfølgelig legge ned alle baksetene for å utnytte plassen fult ut til mye bagasje. Her får du god plass til det du vil ha med deg, uavhengig om det er barnevogn, treningsutstyr eller kofferter. Bilen har flere praktiske løsninger som hele familien setter pris på, som ladeplate til mobiltelefon og støtte for Apple CarPlay.
Volkswagen ID.5 har i tillegg litt større bagasjeromsplass enn ID.4, men forskjellen er såpass litenat de kan ansees som identiske. Lastehøyden er dog noe lavere på grunn av karosseriet, så om du har behov for å ha med høy bagasje så mister du litt kapasitet i ID.5mot ID.4.
Ladehastigheten til VolkswagenID.5 er høyere med hva ID.4 og ID.3 har hatt til. Dette vil også bli standardfor de andre ID-modellene som har det samme batteriet. Volkswagen ID.5 kan ogsåhuske individuelle parkeringsmanøvrer og gjenta disse automatisk.Kjøreassistenten er også forbedret fra de andre ID-modellene, og bilen trengerkun én indentifisert kjørefeltmarkering for å holde seg stabilt i kjørefeltet.
Volkswagen ID.5 kommer i to ulike versjoner, og dette er hovedtrekkene som skiller de:
GTX 4Motion
Pro
Hvis du ønsker å kjøpe en brukt Volkswagen ID.5 kan du få mye bil for pengene. ID.4 har lenge vært populær i nybilmarkedet og dette vil speiles i høy etterspørsel på bruktbilmarkedet. Siden en ny Volkswagen ID.5 er litt dyrere enn ID.4 men såpass lik søskenmodellen er det sannsynlig at den får et litt høyere prisfall fra nybilpris som også betyr at du kan gjøre et godt kjøp hvis du er på jakt etter en brukt Volkswagen ID.5.
Prisforskjellen på ID.5 Pro og ID.5 GTX er ca.50 000 kr ved kjøp av ny bil. På bruktbil er prisforskjellen lavere, så hvis du har behov for firehjulstrekk kan du gjøre et godt kjøp av en bruktbil.
Foreløpig er det ikke meldt om så mye du bør være obs på ved kjøp av en brukt VolkswagenID. 5. Det samme gjelder ID.4 som har lenger fartstid, men her er det noen fånorske eiere som har gitt tilbakemelding om at forbruket er høyere enn forventet. Siden ID.5 er bygget på samme plattform anbefaler vi derfor å prøvekjøre bilen og teste forbruket når du har funnet en brukt ID.5 som du vurderer å kjøpe. Det er viktig å huske at forbruket avhenger av vær, vind, temperatur og kjørestil, men vurder forbruket ut fra snittforbruk på 16,9kWh/100 km for Pro-utgaven og 17,1 kWh/100 km for GTX.