Bruktbilmagasinet

Nyttelast for elbiler - Så mye kan du ta med deg

En viktig forskjell på elbiler og diesel- og bensinbiler er vekten. Elbiler er tyngre, og dette påvirker nyttelasten – altså hvor mye du kan ta med deg i bilen.

Hva er nyttelast?

Nyttelast er det du har lov til å ha med deg i bilen – som passasjerer og bagasje. Du finner nyttelast ved å ta maksimalt tillatt totalvekt og trekke fra egenvekten til bilen.

 

Merk følgende:

  • Egenvekten som oppgis i vognkort inkluderer sjåfør på 75 kg. Veier sjåføren mer enn dette inngår dette i nyttelast.
  • Egenvekten/nyttelast som oppgis i vognkortet er veiledende for modellen. Dette kan varierer ut fra ekstrautstyr som feks. panorama takvindu eller annet utstyr som tilfører ekstra vekt.

Å kjøre med for mye nyttelast kan være trafikkfarlig og er ulovlig. Med overlast forlenger du bilens bremselengde og reduserer bilens kjøreegenskaper.Blir du stoppet i kontroll med overlast inntil 500 kg må du kvitte deg med overlasten på stedet. Har du mer enn 500 kg overlast kan du bli meldt til politiet.

Så mye får du med deg

Mange av de mest populære elbilene er i mellomstor SUV-klassen. Eksempler på biler i denne kategorien er Tesla Model Y, Skoda Enyaq og VolkswagenID.4. Disse har nyttelast på rundt 450 kg. For hverdagskjøring er dette mer enn nok. Men hvor mye får du faktisk med deg?

 

Full bil med voksne

Ifølge NRK er gjennomsnittsvekten i Norge 80 kg. Fire passasjerer på 80 kg og sjåfør (5 kg (75 kg er inkludert i bilens egenvekt)) gir en nyttelast på 325 kg – altså har du plass til omtrent 125 kg med bagasje.

Flyselskap mener en fullpakket koffert skal veie omtrent 20kg. Har alle én koffert hver blir dette 100 kg. Til andre gjenstander har du da omtrent 25 kg.

 

Barnefamilie på biltur

For en familie på 4 med barn på 10 og 15 kg må vi ta med flere faktorer. Barneseter kan veie 10 kg. Barna pluss seter vil derfor komme på 45 kg totalt. I tillegg trengs det kanskje en barnevogn på 15 kg. Legg til en forelder på 80 kg og vi har 140 kg.

Én koffert hver på 20 kilo gir 80 kilo ekstra og du har brukt opp 220 kg av tilgjengelig nyttelast. Og dessuten er bilen sannsynligvis nokså full.

 

Bagasjerommet på en Kia E-Niro fylles raskt opp med noen kofferter.

Se også: Slik ivaretar du sikkerheten med familien på biltur

Ekstra vekt

Det er med andre ord mulig å få med det meste til bilferien.Problemene kan oppstå når du begynner med sykkelstativ, takboks eller spesielt tunge gjenstander.

Nyttelast på elbiler

For å være helt sikker på hvor mye nyttelast du kan ta med bør du veie bilen. Dette kan du ofte gjøre på en trafikkstasjon som eies av StatensVegvesen. Informasjonen som oppgis i vognkortet er modellspesifikt og derfor veiledende. Egenvekten på bilen din kan være variere fra dette.

 

Her er noen eksempler på nyttelast på utvalgte modeller:

 

Mellomstore SUVer:

  • Tesla Model Y Long Range: Nyttelast opptil 454 kg
  • Volkswagen ID.4 Pro 77kWh 174 hk: Nyttelast opptil 482 kg
  • Skoda Enyaq iV80: Nyttelast opptil 440 kg
  • Audi e-tron 50 Advanced: Nyttelast opptil 581 kg
  • BMW iX3 M Sport: Nyttelast opptil 465 kg

 

Små SUVer/sedan

  • Tesla Model 3 Long Range: Nyttelast opptil 313 kg
  • Hyundai Kona Electric Premium LR: Nyttelast opptil 420 kg
  • Kia E-Niro Active: Nyttelast opptil 418 kg
  • Peugeot e-2008 Active 136 hk: Nyttelast opptil 405 kg
  • Nissan Ariya Advance 63kWt: Nyttelast opptil 386 kg

 

Kombibiler

  • BMW i3 120Ah: Nyttelast opptil 325 kg
  • Volkswagen ID.3 Pro 58 kWh 204 hk: Nyttelast opptil 420 kg
  • Nissan Leaf 39kWt Acenta: Nyttelast opptil 372 kg
  • Opel Corsa-e Edition: Nyttelast opptil 390 kg
  • Renault Zoe Life E-tech Electric: Nyttelast opptil 411 kg

 

Merk at nyttelast varierer ut ifra modell, utstyr og batteristørrelse.

Se også:

Close icon
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
No items found.
close icon
close icon